Rabu, 25 Februari 2009

Singkatan dalam SMS

sumber: http://pqr.blog.friendster.com/2007/05/singkatan-dalam-sms/

Friday, 18 May, 2007

Assalaamu`alaykum wa Rahmatullaahi wa Barakaatuh

Barusan mbaca message dari teman mengenai penulisan salam di SMS.
Maksud singkatan ” A’kum” Assalamu’alaikum
Untuk renungan bersama :
Janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipu melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “Salam” iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform A’kum dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM’ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG’ dalam Bahasa Ibrani.
Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT’. Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum”, kita ingatkan dia guna “Salam” kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum. Semoga ada manfaatnya.
JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN , FORWARD LAH CERITA KEPADA TEMAN TEMAN MU, KERANA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU , AKAN ABADI JIKA DIAMALKAN.

Meskipun ini merupakan hoax yaitu othak-athik-mathuk (jawa) yang artinya menyambung-nyambungkan sesuatu dengan sesuatu yang lain namun ada pelajaran yang bisa diambil, jangan suka menyingkat salam. Kalau dari pengalaman pribadi, aku pernah dimaki oleh seorang temen karena mengawali SMS dengan kata ass dengan jawaban what ass? ass-hole?. Juga mengenai penulisan 4JJ1, apa sih sulitnya nulis Allah (atau Allaah). Nah bagi temen-temen yang suka ngirim SMS dengan menyingkat-nyingkat kata, tolong dong diperhatiin, jaga ya agama ini.

Ya… itulah SMS, Short, pendek, seringkali pembacanya salah mengartikan karena beda cara membacanya (nada bicaranya). Misalnya kita mengirim kalimat “Ad ap c?“, maksud kita menanyakan sesuatu, tapi karena yang mbaca make logat ketus, jadinya malah ngga enak, kita dikira terganggu oleh perilaku dia. So, ati-ati ya…

Wassalaamu`alaykum wa Rahmatullaahi wa Barakaatuh

0 komentar: